שימו את גוגל בצד:
איך כותבים אתר שאנשים אמיתיים אוהבים

אתר שנכתב בשביל גוגל – הוא אתר משעמם שיגרום למבקרים להמשיך הלאה. אז איך כותבים לבני אדם? הנה כמה עקרונות שעוזרים לנו לעשות את זה.

המחשת הכותרת: כתיבת תוכן לאתרים שאנשים אוהבים

1. טרגוט

כדי לכתוב אתר שמעניין אנשים, אנחנו קודם כל צריכים להבין מי הם האנשים אליהם אנו פונים. השלב הזה מכונה טרגוט, כיוון שבשלב זה אנחנו מטרגטים את קהל היעד. כלומר, מבינים מיהו הקהל ומהם המאפיינים שלו.

כדי להבין מי הקהל שלנו, עלינו לערוך היכרות מסודרת עם המוצר. נבצע שיחת אפיון עם בעל העסק, או עם האדם שאחראי על השיווק. נשאל שאלות, נחקור, נרד לעומק העניין – עד שנבין את המוצר ואת מטרות האתר. 

הבנת המוצר תאפשר להבין לאיזה קהל לפנות. 

למשל, בכתיבת אתר לחנות תכשיטים, עלינו להבין איזה סוג של תכשיטים החנות מוכרת, ולאיזה קהל. האם הם מוכרים בעיקר טבעות אירוסין? אולי הם בקטע של פנינים? ואולי הם דווקא מכוונים למכור תכשיטי גולדפילד בסיטונאות? 

2. שפה 

אוקי, הגדרנו קהל, עכשיו עלינו להבין איך מדברים אליו. 

ננסה לחשוב על המאפיינים האישיותיים של קהל היעד במטרה לבנות פרסונות – דמויות מייצגות של סוגי הקהלים. 

הבנת הפרסונות תאפשר לנו להחליט באיזו שפה וסגנון לכתוב.

האם לדבר בשפה קלילה או כבדה? מתי להאריך ומתי לקצר? האם לכתוב כותרות מפוצצות או להישאר במאגר המילים הצנועות? 

למשל, אם החנות מוכרת בעיקר טבעות אירוסין, האתר ידבר בשפה צעירה. יפנה לנשים, אך גם לגברים, שכן בדרך כלל הגבר קונה את הטבעת. 

3. תרגום

זה לא תרגום מאנגלית לעברית, אלא “ממקצועית לאנושית”. מה הכוונה?

תהליך כתיבת תוכן לאתר כולל איסוף של מידע מקצועי. אם נכתוב את המידע בשפה בה הוא כתוב, נאבד את הקשב של הקוראים. כדי להגיע לאנשים, עלינו לתרגם את המידע שאספנו לשפה שאנשים מבינים.

אם האתר שאני כותב פונה לאדם הממוצע אשתדל להימנע משימוש במונחים מקצועיים כבדים. אם האתר פונה למקצוענים מהתחום דווקא ארבה במונחים כאלה. 

למשל, אם האתר העוסק במזגנים ופונה לטכנאים, אפשר לדבר על BTU/h, COP ואינוורטר בלי לספק הסברים. לעומת זאת, אם האתר מכוון לציבור הכללי – שימוש במונחים מקצועיים ירחיק את הקהל. 

אין זה אומר שצריך לוותר על המונחים המקצועיים. אלא שיש להקפיד על הוספת הסברים ברורים. 

4. מיקרו קופי

אתם הולכים באלנבי, הרחוב מלא חנויות ראווה, אבל אתם שמתם עין על חנות אחת מסוימת. יכול להיות שאלה משקפי השמש שהרכיבו על המצח של בובת התצוגה ואולי זה השלט שדיבר אליכם. האלמנטים הקטנים האלה קיימים גם באתרי אינטרנט. לא יודע איך קוראים לזה במציאות, אבל ברשת מקובל לכנות אותם מיקרו קופי.

מה זה מיקרו קופי? אלה המילים המופיעות באתר וקשורות בהנעה לפעולה של המשתמש. כפתורים, הסברים קצרים, הודעות אישור, הטקסט בטפסים, הנעה לפעולה ועוד.

אלה הפרטים הקטנים שעושים את ההבדל. המילים המדויקות שגורמות למשתמשים באתר להרגיש שאתם מדברים איתם. הנקודות הקטנות שהופכות את האתר שלכם להיות באמת מוכוון משתמש.

אם תכתבו לקהל המדויק, בשפה שהוא מבין ותקפידו על הפרטים הקטנים – תיצרו אתר שמדבר לאנשים. אתר המכיל תוכן בעל ערך, שיגרום למבקרים לחזור, ולהביא גם את החברים.

מרגישים שקיבלתם ערך? מוזמנים לשתף 🙂

לאן עכשיו?