שיווק באמצעות תוכן:
כשעסק רציני מחפש
קשר ארוך טווח

פעם הלכתי עם אבא שלי לחפש נעליים בתחנה המרכזית. ביקשתי מהמוכר למדוד זוג שמצא חן בעיני. אני מודד את רגל ימין, והמוכר מסביר לי למה זו הנעל הטובה בתבל. נעל שמאל עליי והמוכר שורק בהתפעלות. “זה בדיוק מה שאתה צריך, קח את זה ב-80”. הוא רואה שאני מתלבט ולוחץ – “קח ב-50. יאללה 40 וסגרנו?!”. הנעליים היו בסדר, אפילו נוחות, אבל אני כבר לא רציתי אותן.

שיווק עם תוכן לקשר ארוך טווח

למה לא קניתי?

אני לא אוהב שמוכרים לי, בטח לא בזמן שאני רק מתעניין. היום כשאני מחפש נעליים, או כל דבר אחר, אני קודם כל אקרא עליו באינטרנט. אחפש תוכן אובייקטיבי ככל האפשר. מידע מקצועי על המוצר, תוכן בעל ערך וכמובן המלצות. 

וזה לא רק אני. מחקרים מראים ש-70% מהצרכנים מעדיפים ללמוד על מוצרים באמצעות תוכן בבלוג, ולא על ידי מודעה שיווקית. מחקר של גוגל מצא כי צרכנים נחשפים ל-10.4 תכנים לפני שהם מחליטים לקנות מוצר באינטרנט. 

תוכן שיווקי אגרסיבי מרחיק לקוחות, ומוריד את ערך המותג. לכן, יותר ויותר עסקים ומותגים עוברים לעשות שיווק באמצעות תוכן.

מה זה שיווק באמצעות תוכן?

שיווק באמצעות תוכן הוא תהליך שיווקי המתבסס על כתיבה, פרסום והפצה של תוכן בעל ערך, לקהלי יעד ממוקדים, במטרה להפוך אותם ללקוחות

התהליך מבוסס על 3 שלבים:

  1. יצירת תוכן מעניין.
  2. הפצת התוכן בחינם לקהלים ממוקדים.
  3. הגעה לאנשים שקוראים את התוכן והופכים ללקוחות.

התהליך הזה נשמע פשוט על הנייר, אבל הוא דורש עבודה, מיקוד וסבלנות. 

עכשיו תשאלו: למה שנחלק את התוכן שלנו בחינם?

אפשר להמשיך לשגר פרסומות לכל עבר, אבל אם אין לכם הצעה עסקית משתלמת במיוחד – זה לא יעבוד מספיק טוב.

האינטרנט הוא מערכת אדירה של גירויים, וקשה מאוד לתפוס את הקשב של הגולש. לכם יש הזדמנות קצרה למשוך תשומת לב. אם תבזבזו אותה על עוד תוכן שיווקי לעוס, תפספסו את ההזדמנות.

“אנשים לא רוצים שישווקו להם במדיה החברתית”

ורוניקה פילדינג, מנכ”לית Digital Brand Expressions מסבירה שהמדיה החברתית היא המקום אליו אנשים הולכים במטרה לדבר זה עם זה. והמותגים? הם נמצאים שם רק כאורחים. פילדינג אומרת, שאם המותג רוצה להצליח, הוא צריך להיות האורח המבדר בשולחן. 

שיווק קלאסי מבוסס פרסומות מטריד אותנו. הוא מפריע לנו בזמן שאנחנו עסוקים במשהו אחר, במרבית הפעמים הוא לא מותאם למה שאנחנו צריכים, ובעיקר: אנחנו משתדלים להימנע ממנו. 

בואו נחשוב על עצמנו. כשאנחנו רואים טלוויזיה, אנחנו נהנים מהפרסומות, או מזפזפים לערוץ אחר? כשמשחק בנייד מכריח אטתנו לצפות בפרסומת כדי להמשיך – אנחנו מתעצבנים… פעמים רבות פשוט נסגור את האפליקציה ונחזור לפייסבוק.

פחות פרסומות, יותר תוכן 

אנחנו לא אוהבים פרסומות שמבזבזות לנו את הזמן, אבל אנחנו אוהבים תוכן בעל ערך. 

יש פרסומות שאני נהנה לראות. הן יכולות לספר סיפור, להצחיק, או פשוט לספק לי מידע שלא ידעתי. את הפרסומות האלה אני שמח לראות ויותר מזה – אני עשוי לחפש אותן בעצמי. הפרסומות האלה לא מנסות למכור, אלא לבדר אותי.

יש פרסומות שאנחנו רוצים לראות. הקמפייןג, רועי כפרי

קחו למשל את סדרת הסרטונים שיצר רועי כפרי עבור מילקי. 

אני ועוד רבים כמוני צפו בפרסומות האלה, ואפילו יותר מפעם אחת. כל אחד מהסרטונים שכפרי יצר עבור מילקי, זכה ליותר ממיליון צפיות. וזה לא כולל את החשיפה בטלוויזיה.

הסרטונים האלה הם לא פרסומות, אלא תוכן מצוין שנוצר כדי לבדר את הצופים. יתכן שזה לא גרם לאנשים לקנות מילקי באופן ישיר, אבל זה חיזק את המותג בעיניהם. וכנראה שכשהם הגיעו לסופר, או דיברו עם אבא שלהם על רשימת הקניות, המילקי החדש נכנס לשם.

שינוי בתפיסת המכירה

שיווק באמצעות תוכן מהווה שינוי בתפיסת המכירה הקלאסית. אם פרסומות הן דרך לקחת מהלקוח, לגרום לו לפתוח את הארנק ולקנות, הרי ששיווק באמצעות תוכן הוא מהלך של נתינה.

אם אני מוכר נעליים, אז במקום לומר ללקוח: יש לי נעליים מצוינות – קנה אותן. 

אני אומר: אתה אוהב לרוץ? קבל 5 טיפים שישפרו את הביצועים שלך. ספר לנו אם זה עזר גם לך.

קרייג דייוויס, מנהל שיווק בכיר ומרצה ב-SIY, הדגים זאת מצוין. לטענתו עלינו “להפסיק להפריע לאנשים במה שמעניין אותם, ולהיות הדבר שאנשים מתעניינים בו“. 

במקום להפריע ללקוח עם המוצר, עלינו לספק מידע בעל ערך, שקשור בעקיפין למוצר. אם הוא יאהב את התוכן, הוא יאמין בנו וימשיך לצרוך את התוכן שלנו.

כשאנשים נחשפים לוידאו או פוסט, הם מחפשים בידור, עניין או ידע. הם נכנסים לפייסבוק או צופים בטלוויזיה, ומצפים לקבל משהו. כשמנסים למכור להם – הם מרגישים שמנסים לקחת מהם. 

לעומת זאת, כשנותנים להם תוכן בעל ערך, הם מרגישים שאכפת לנו. הם פתוחים יותר להקשיב. הם מתעניינים, ואם התוכן רלוונטי, הם ימשיכו לצרוך אותו באופן קבוע.

כך מותגי ענק כמו רד בול וקוקה קולה הפכו להיות יצרני תוכן מובילים. הם מייצרים תוכן רלוונטי לקהל היעד שלהם, וכך מגדילים את קהל הצרכנים. 

עכשיו אתה בטח חושב: “לתת בחינם? מה יוצא לי מזה??”

ההיגיון מאחורי השיטה פשוט, אנחנו נותנים כדי לקבל. לקוח שמקבל ערך על בסיס קבוע הופך לקורא או צופה נאמן. הוא יחזור אלינו שוב ושוב, יצרוך את התוכן שלנו וגם ימליץ עליו לחברים. כשהוא יהיה זקוק למוצר, הוא יידע איפה למצוא אותו. כמובן, אנחנו נשתול בהמשך גם מסרים שיניעו לקניה. 

באמצעות יצירה של תוכן בעל ערך תוכל למשוך תשומת לב, להרחיב את בסיס הלקוחות, להגביר מודעות למותג וליצור קהילה מקוונת של משתמשים. אבל הכי חשוב, האסטרטגיה הזו תגביר את הנאמנות של הקהל למותג. מה שיצור לך לקוחות נאמנים לטווח ארוך.

מדיבורים למעשים: איך יוצרים תוכן בעל ערך שמביא לקוחות?

סיכום עד כאן: בשנים האחרונות שיטת הפרסום משתנה. יותר ויותר מותגים בוחרים לנקוט אסטרטגיה של שיווק באמצעות תוכן.

המגמה הזו מבוססת על ההנחה שבאמצעות יצירת תוכן מעניין ורלוונטי לקהלים ממוקדים נוכל להפוך את הקוראים שלנו ללקוחות. 

עכשיו שהבנו מה זה שיווק באמצעות תוכן ולמה זה כל כך חשוב  – נדבר על איך עושים את זה. 

הדרך להצלחה עוברת ב-5 תחנות חשובות, כל אחת מהן תקרב אתכם למטרה: לקוחות נאמנים למותג.

שלב 1: הגדרת מטרות עסקיות וקהלי יעד

כדי להצליח עלינו לרדת לעומק העניין. לשאול שאלות, ולהבין מה התהליך אליו אנחנו נכנסים ומה המטרה שלנו בכל זה. יכולות להיות מטרות שונות, כמו ייצור לידים, הגדלת המודעות למותג, בניית קהילה ועוד.

על ידי הגדרת המטרות, נוכל ליצור משפך שיווקי.

מה זה משפך שיווקי?

המשפך השיווקי הוא כינוי למסע שהלקוח עובר מול המותג שלכם. 

לפני שגולש הופך ללקוח, הוא נתקל במותג במקומות שונים ברחבי הרשת. המשפך השיווקי הוא למעשה ניסיון לשלוט במפגשים של הלקוח עם המסרים שלכם. בניה נכונה של המשפך השיווקי תאפשר לתהליך השיווק – להצליח.

הגדרת קהלי יעד

במקביל להגדרת המטרה, תידרשו גם לקהל היעד. זהו שלב חשוב מאוד, כיוון שהוא גם יעזור לכם להבין איזה סוג של תוכן עליכם ליצור. שימו לב, אם לא תגדירו את הקהל נכון, אתם פשוט תפספסו את המטרה. 

המותג שלכם לא חד ממדי, אלא פונה למספר קהלים. לכן, חשוב שתגדירו מספר פרסונות. למשל, לקוחות של חדר כושר יהיו צעירים רווקים, זוגות נשואים, משפחות וגם פנסיונרים. 

ביצוע מחקר מתחרים

במקביל להגדרת קהל היעד, תנו מבט גם למתחרים שלכם. נסו להבין איזה תוכן הם יוצרים, באיזה פלטפורמות והאם הוא מוצלח. 

שלב 2: בניית אסטרטגיה ויצירת תוכן

הגדרתם מטרה וקהל, הבנתם מה המתחרים עושים, עכשיו עליכם ליצור אסטרטגיה. 

אסטרטגיית התוכן שלכם תהיה מבוססת על המטרה המרכזית ועל הפלטפורמות בהן אתם רוצים לפרסם. כדאי להתחיל מפרסום בפלטפורמה מסוימת ובהמשך להתרחב.

צורות התוכן הנפוצות:

  • כתבות בבלוג: זו הדרך הפשוטה ביותר, ולכן כנראה גם הפופולרית. ניתן להקים נכס דיגיטלי לפרסום הכתבות, או לפרסם בבלוג אחר.
  • פוסטים בפייסבוק באינסטגרם: הקהל נמצא ברשתות החברתיות בהמוניו ומשווע לתוכן מקורי. אם תשכילו לייצר תוכן רלוונטי לקהל שלכם, תצברו עוקבים ועניין. שימו לב שכיום עמודים עסקיים מתקשים להגיע לצפיות רבות וכדאי לנסות להגיע לקהל גם דרך קבוצות פייסבוק רלוונטיות.
  • וידאו ביוטיוב ובטיק-טוק: בשנים האחרונות צריכת הוידאו נמצאת בצמיחה אדירה, ורבים ממליצים להתמקד בפלטפורמות האלה. צילום ליוטיוב ידרוש השקעה גדולה יותר. צילום לטיקטוק פשוט יותר, אולם הוא עדיין בגדר גישוש באפלה מבחינה עסקית.
  • ספרים דיגיטליים: יוצרים רבים בוחרים לכתוב ספר דיגיטלי קצר, מעין מדריך, ולשווק אותו חינם בתמורה להרשמה לרשימת תפוצה. בתקופה האחרונה אנחנו מוצפים בחומרים מן הסוג הזה, נסו למצוא דרך לגרום לנרשמים באמת לפתוח את המייל עם הספר (למרות שגם לייצר רשימת תפוצה זה נחמד).
  • פודקאסטים: לפי סקר האינטרנט של בזק, שליש מהישראלים מאזינים לפודקאסטים. זה אמנם לא מתקרב לממדים של פייסבוק, אבל גם זו נישה ששווה לחשוב עליה.

נקודה למחשבה: כשפוסט מתפרסם ברשת ואף אחד לא רואה, הוא באמת מתפרסם?

כשאתם יוצרים תוכן, עליכם לחשוב קודם כל על קהל היעד. האם הוא יתעניין במה שכתבתם? האם הוא יצפה עד הסוף? האם הוא ישתף את זה?

האינטרנט הוא יער עצום, ואם התוכן שלכם לא ישמע – הוא לא יהיה קיים.

אבל אל תחשבו רק על קהל היעד, אלא גם על גוגל. בצעו אופטימיזציה על מנת להבטיח דירוג גבוה במנוע החיפוש של גוגל. כך תגיעו לקהל גדול יותר.

שלב 3: הפצת התוכן

כתבתם, ערכתם, צילמתם. יש לכם תוכן מצוין. עכשיו צריך להביא אותו לקהל. 

גוגל יחשוף את התוכן לקהל באופן אורגני, אולם כדאי לנקוט באסטרטגיית הפצה אקטיבית שתגדיל את החשיפה.

תוכלו לקדם את התוכן בפייסבוק ובאינסטגרם, ליצור רשימת תפוצה במייל, וכמובן לפרסם אותו בקבוצות וואטסאפ ופייסבוק רלוונטיות. בנוסף, תוכלו לבצע קידום ממומן באמצעות אאוטבריין.

שלב 4: ביצוע מדידה ואופטימיזציה

אתם חייבים להיות סבלניים עם התוכן שלכם. זה לא זבנג וגמרנו. יהיה עליכם לעקוב אחריו כדי להבין מה עובד, ומה פחות. יש מדדים שונים שמסייעים לעקוב אחרי התוכן, כמו צפיות בעמוד, כמות שיתופים, אחוזי צפייה ועוד. 

בשורה התחתונה: תזכרו מה המטרה

שיווק באמצעות תוכן הוא הגדרה מחודשת של מערכת היחסים בין המפרסם ללקוח. המפרסם מפסיק לקחת, ומתרכז בלתת. 

אסטרטגיית תוכן של העולם החדש, שמאפשרת לבנות מערכת יחסים ארוכת טווח, שמייצרת למותג קהל נאמן.

אתם נכנסים למסע ארוך. 

תזכרו את המטרות שלכם, תתמקדו בקהל היעד ותייצרו תוכן איכותי ובעל ערך. תוכן שגם אתם הייתם שמחים לקרוא ולשתף.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

זירת אגרוף, מצד ימין דף נחיתה ארוך, מולו דף נחיתה קצר

מה עדיף: דף נחיתה ארוך או דף נחיתה קצר?

התשובה לשאלה תלויה בשתי שאלות: מה אתם מוכרים ואיזה פעולה אתם מנסים לגרום למבקר בדף לבצע.

לפני שמתחילים לזוז, שואלים

5 שאלות שחייבים לשאול לפני שכותבים דף נחיתה

רוצים לכתוב דף נחיתה חזק שיניב המון לידים רלוונטיים? אל תתחילו לכתוב לפני ששאלתם את עצמכם את 5 השאלות הבאות.

זוג רגליים על שפת הכביש. כתוב: כתיבת תוכן: איך מתחילים?

איך להפוך לכותב תוכן?

רוצים לקחת את היכולת שלכם צעד קדימה ולהתחיל לעבוד בכתיבה? כך תשיגו את העבודה הראשונה שלכם בכתיבת תוכן.

לאן עכשיו?