כשאנחנו כותבים תוכן, האם אנחנו מעתיקים?

אתר שנכתב בשביל גוגל – הוא אתר משעמם שיגרום למבקרים להמשיך הלאה. אז איך כותבים לבני אדם? הנה כמה עקרונות שעוזרים לנו לעשות את זה.

עין

אז מה, אתה כותב תוכן לאינטרנט? תכלס אתה מעתיק, לא? 

התייבשנו בעמדת שמירה בבקעה. השמש עמדה באמצע השמיים והמחליפים שלנו איחרו כבר בחצי שעה. לא זמן טוב לשאלות, אבל עניתי.

חלק גדול מהעבודה שלי ככותב, היא איסוף מידע וכתיבה שלו מחדש. אני לוקח תוכן מכאן ומשם וכותב אותו מחדש  – לכן על הנייר אתה צודק, אני מעתיקן. אבל זה לא בדיוק ככה. כל כותב או יוצר – מושפע ממקורות אחרים. השאלה היא האם אתה מצליח לחדש. אני לא מעתיק – אני יוצר. לוקח יש אחד והופך אותו ליש חדש. 

בסוף המחליפים הגיעו, ואני התפניתי לכתוב על זה לבלוג:

האם אפשר ליצור יש מאין?

אנשים רוצים ליצור יש מאין. זו השאיפה הגדולה של כולם – ליצור משהו חדש בעולם. ממציאים רודפים אחרי ההמצאה שתשנה את האנושות. מתכנתים רוצים ליצור אפליקציה שלא הייתה כמוה. משוררים רוצים לכתוב שיר שיחולל ז’אנר שירה חדש. 

אנשים רוצים ליצור צורה חדשה שלא הייתה ולא נבראה. כמו המטוס, הטלפון והנורה. להכניס לשימוש האנושות משהו שלא נחלם מעולם.

אבל אם נתבונן לעומק, נראה שרוב היצירות שנוצרו, מקורן ביצירה אחרת. אנחנו אולי שואפים ליצור יש מאין, אבל את השאיפה הזו רובינו לא נממש לעולם.

אז תשאלו: שגיא, למה הפסימיות הזאת?

זו לא פסימיות, זו המציאות.

אנחנו חיים בעולם מרובה אנשים ורעיונות. בכל צעד ושעל אנחנו מושפעים מהסובב אותנו. כאשר אנחנו ניגשים לכתוב אתר או מאמר, אנחנו מושפעים מהתוכן שכבר נכתב בנושא. כשאנחנו מנסים לכתוב שיר, אנחנו מגיבים לשיר אחר ששמענו, גם אם אנחנו לא מודעים לכך. אנחנו מושפעים כל הזמן.

קחו לדוגמה סופר שיושב לכתוב רומן. האם הוא ממציא את כל הדמויות ממוחו הקודח? האם הוא היה יכול לכתוב סיפור בלי לפגוש בעולם? הרומן שהוא יכתוב הוא אוסף רעיונות שקלט במפגשים אקראיים, חלקי משפטים שהוא שמע וספרים שהוא קרא.

שכתוב הוא יצירת יש מיש

בדומה לפעולתם של יוצרים בשדות אחרים, גם כותב תוכן לא יוצר יש מאין – אלא יש מיש. 

הכותב משתמש במידע שהוא ספג, כדי ליצור משהו חדש. הוא לא ממציא את הגלגל, אלא משתמש במידע שכבר קיים, כדי לייצר גלגלים נוספים. דומים אבל שונים. 

כאשר כותב תוכן ניגש לכתוב אתר אינטרנט, הוא אוסף מידע מרחבי הרשת. הפעולה היצירתית היא ארגון המידע במסגרת רעיונית אחרת. לתת למידע הקשר חדש. להוסיף רעיונות ועניין. להפוך אותו לדבר מה חדש.

ככל שהכותב יהיה יצירתי,
ככל שהשכתוב יהיה מקורי,
כך התוכן יהיה מעניין ואפקטיבי יותר.

לאן עכשיו?