איך אני כותב תוכן לאתר?

לפני שבוע דיברתי עם חברה, כותבת תוכן. היא עובדת במשרד דיגיטל, ובזמן האחרון התחילו לתת לה לכתוב יותר אתרים. “אני לא באמת יודעת מה אני עושה, אז אני פשוט כותבת. לפעמים הלקוחות אוהבים ולפעמים אני מקבלת את זה לתיקונים”.  

ניסיתי להסביר לה מה התהליך שאני עושה בכתיבת אתר, והחלטתי להכניס את זה לבלוג.

איך אני כותב אתר?

תוכן עניינים

לפני שמתחילים: בואו נדבר על סוגי תוכן

כשהתחלתי לכתוב לאינטרנט, כתבתי מאמרים לקידום והכל היה פשוט וקל. קח מילת מפתח או כותרת, ותכתוב המון מילים. בשלב כלשהו התחילו להגיע אלי אתרים לכתיבה, ושם הרגשתי שאני צריך לבצע קפיצת מדרגה. 

מה ההבדל בין כתיבת תוכן לקידום, לבין כתיבת תוכן לאתר?

  • תוכן לקידום הוא בדרך כלל תוכן בינוני שנכתב עבור הרובוטים של גוגל. לרוב, אף אחד לא יקרא את המאמרים שכתבתם. זה קצת מתסכל, אבל ככה זה. זו גם הסיבה שמשלמים עליו כל כך מעט. 
  • תוכן לאתר הוא תוכן שנכתב עבור בני אדם במטרה לתת ערך, ליצור תדמית ולהניע לפעולה. כתיבת אתר כוללת כתיבה שיווקית (בעיקר בדף הבית) וכתיבה מקצועית (בעיקר בעמודי השירותים). 

*אגב, יש גם תוכן ביניים. תוכן המיועד לקידום האתר, אבל נכתב במטרה שיקרא על ידי בני אדם ועל ידי גוגל. 

השיטה שלי לכתיבת אתר

אין לי שום שיטה. סתם כתבתי כותרת מפוצצת, כמו שאוהבים לכתוב באינטרנט. אז מה כן?  

עם הזמן פיתחתי תהליך מסודר לכתיבת אתר. סדרת פעולות שאני מבצע בכל אתר שאני כותב. אני מניח שכותבים רבים משתמשים בתהליך דומה, אולם עבור כותבים מתחילים סדר הפעולות שאתאר מיד עשוי להיות שימושי.

5 השלבים בדרך לאתר

שלב 1: אפיון ראשוני

  • המטרה: לעשות סדר.
  • מה עושים? מקבצים את כל המידע שיש לנו על הלקוח. אם כבר נעשה אפיון ויש פרופיל לקוח, נקרא אותו בעיון ונסכם את המידע. בשלב הזה גם נכין את השאלות לראיון.

איך מכינים שאלות לראיון? 

הראיון מתחלק לשניים: אפיון שפה ואפיון תוכן. 

א. אפיון שפה – איך לכתוב?

כדי ליצור אתר בעל זהות ייחודית, שיהיה שונה מאתרים מתחרים, יש להגדיר שפה. לא עברית או אנגלית, אלא רשמית או סחבקית, מגניבית או סאחית. אפיון שפה הוא תחום שלם בפני עצמו, והבנה של תהליכי אפיון שפה תעזור לכם לכתוב טוב יותר. אבל זה לא עניינו כאן.

בואו נתרכז במה עושים. 

כדי לאפיין שפה, אני נעזר בשאלון המצוין שכתבה כנרת יפרח. תוכלו להוריד את השאלון בחינם באתר שלה. תרגמתי לעצמי את השאלות שלה, לשפה שלי, כדי שיהיה לי יותר זורם. 

ב. אפיון תוכן – מה לכתוב?

אפיון התוכן יתרכז במה כותבים. נענה על שאלות כמו מטרת האתר, איזה סוג של תוכן נציג לגולשים ועוד. חשוב להבין גם מנין נשיג את התוכן – האם מצפים מהכותב למצוא את המידע בעצמו, או שיש מידע קיים אותו ניתן לשכתב.

שאלות לאפיון תוכן:
  • מהי מטרת האתר? לידים/תדמית/תוכן/אחר
  • מיהו קהל היעד של האתר? עסקי/פרטי/גם וגם – חשוב להתייחס גם לגיל, מגדר, מעמד כלכלי, אזור מגורים, השכלה ועוד.
  • מה הסיפור שלכם? מי אתם ומה אתם עושים, במילים שלכם.
  • מה הפתרון שאתם מציעים ללקוחות שלכם?
  • מהם שירותי החברה?
  • איך אתם עושים את מה שאתם עושים? מהם שלבי העבודה?
  • לאיזה פעולה אתם שואפים להניע? יצירת קשר/הרשמה לניוזלטר/רכישה של מוצר/וכו’

שלב 2: שיחת אפיון 

  • המטרה: להבין את מטרת האתר, להגדיר את קהל היעד ולהכיר את כלל היבטי הלקוח.
  • מה עושים? נערוך שיחה של כשעה עם הלקוח. נשתמש בשאלון כדי לכוון את הלקוח לספק לנו מידע רלוונטי. 

על מה חשוב להקפיד בראיון?

  • הדבר החשוב ביותר בראיון הוא הבנת מטרת האתר וקהל היעד. אם יצאנו מהראיון בלי להבין את אלה, אנחנו בבעיה.
  • בנוסף, חשוב להגדיר בראיון גם את הפרטים הטכניים. 
  • כדאי להגיע לשיחת האפיון עם מבנה ברור של דף הבית ודפי האתר. במהלך השיחה נעבור על המבנה, נסביר מה יהיה כתוב בכל חלק ונתאם ציפיות. 
  • יש לקוחות שידעו מה הם רוצים – נקשיב להם ונוכיח להם שאנחנו מבינים מה הם אומרים. כדאי לשקף את מה שהם אומרים ולענות תשובות רלוונטיות. 
  • אם הלקוח לא יודע מה הוא רוצה – הראיון יהיה קצר יותר והעבודה שלנו תהיה קשה יותר בהמשך. אבל זה בסדר, כבר נמצא את הדרך לכתוב את זה בצורה הנכונה. 

שלב 3: תכנון האתר

  • המטרה: לתכנן את מבנה דף הבית, דף האודות והדפים האחרים.
  • מה עושים? נקרא בעיון את כל המידע שאספנו ונסכם אותו למסמך מסודר. נגדיר את מטרת האתר, ונבין מה בדיוק צריך לכתוב. מתוך כל אלה ניצור מבנה שינחה אותנו בכתיבה.

אל תכתבו אף מילה, לפני שתכננתם את האתר. לרוב תקבלו מוקאפ שאפיין מעצב האתר, אבל לא תמיד נלקחים בחשבון שיקולי התוכן. לכן, תקראו את המוקאפ בעין ביקורתית ותעירו הערות אם צריך.

בשיחת האפיון אספנו מידע, עכשיו צריך לתרגם אותו לשפה שלנו ולגזור ממנו הנחיות לכתיבה. המטרה שלנו בשלב הזה היא להבין מה קהל היעד רוצה לשמוע, ואיך הוא רוצה לשמוע את זה. האם לדבר בלשון אנחנו? או אתם? להיות מצחיק וקול, או רציני וסמכותי? אלה שאלות ששאלנו בראיון – אבל לא תמיד קיבלנו תשובה ברורה מהלקוח. 

השיטה שלי היא לנסות להבין כמה שיותר מהלקוח ולאחר מכן לנסות להגדיר בעצמי. 

  • טיפ: אל תתעכבו על הגדרת שפה בשלב התכנון. בסופו של דבר אפשר להחליף את הסגנון די בקלות אחרי שהתוכן כתוב. לכן, הגדירו כמה שאפשר אבל אל תפחדו להתקדם לכתיבה, גם אם השפה לא לגמרי מוגדרת.

לעומת זאת, על תכנון מבנה האתר כדאי להתעכב. איך מתכננים מבנה?

נחשוב על האתר כעל תהליך שאנחנו מעבירים את הגולש. כל סקשן בדף הבית מוביל לסקשן הבא. כל דף מתכתב עם הדפים האחרים. בואו נעבור על חלקי האתר, ונבין איך לתכנן כל שלב:

א. תכנון דף הבית

דף הבית הוא הדף החשוב ביותר באתר. זה הדף הראשון אליו משתמשים נכנסים, ולרוב הוא הדף הנצפה ביותר. כשמתכננים אותו, עלינו להבין מה המסר הכי חשוב של הלקוח – ולאן אנחנו רוצים להוביל משתמשים באתר. 

לרוב, דף הבית יראה בערך ככה:

איך נראה דף הבית?

אבל המבנה יכול להיות מאוד גמיש ובסופו של דבר זה משתנה מאתר לאתר. אתם צריכים לחשוב מה מטרת האתר. למי הוא פונה ומה הוא רוצה לגרום למשתמש לעשות. למשל, אם מטרת האתר לתת מידע, תרצו להפנות את המשתמשים לדפי מידע. אם האתר מוכר מוצר, תרצו להעביר את הלקוח תהליך שיגרום לו להביע אמון באתר ובמוצר ובסופר של דבר להגיע לדף רכישה ולרכוש את המוצר.

חשוב להבין – אנחנו לא דוחפים ללקוח את המטרה בכותרת הראשית. אם אנחנו מוכרים מוצרי פילאטיס, לא נשים כפתור רכישה בכותרת הראשית. קודם נכיר, נדבר, רק אחר כך נגיע לחנות.

ב. תכנון דף אודות

בכל אתר חדש שאני רואה, אני נכנס תמיד קודם כל לדף האודות. זה הדף שהכי מעניין אותי, כי כאן אני מבין מי מפעיל את האתר ולמה. אם אני לא מבין את זה מדף האודות, האמון שלי באתר יורד משמעותית. 

אתם בטח מבינים שמבחינתי דף אודות חייב לייצג את האדם או החברה שעומדים מאחורי האתר. לספר על החברה, על הדרך שהיא עברה, על המטרה שלה וכמובן להציג דמויות מפתח. 

אין לי תבנית קבועה לדפי אודות, כי זה משתנה מאתר לאתר. אבל אפשר לומר שכמעט תמיד נתחיל בכותרת ראשית שמסבירה במשפט או שניים על החברה ומשם מתגלגלים עם הרחבות והסברים.

ג. תכנון דפי שירותים 

דפי שירותים נמצאים בעיקר באתרי תדמית. אלה דפים שמטרתם להציג את שירותי החברה. בחלק מהמקרים הדפים האלה רק יתנו מידע, ובמקרים אחרים הם יהיו מעין דף נחיתה, שמטרתו למכור את השירות. 

בדרך כלל נקבל מהמקדם האורגני כותרות לדפים האלה, ונצטרך להחליט מה ואיך לכתוב בכל אחד מהם. בהתאם לאפיון ולהבנה שלנו, נתכנן מבנה שיתאים למסר ולמטרה.

הרעיון כאן דומה לתכנון מבנה דף הבית. ננסה להבין מה המטרה של הדף הזה. האם הוא דף שיווקי שמוכר מוצר, דף מידע ואולי סתם דף אווירה לאתר.

ד. תכנון דף מוצר

לדף מוצר באתר אני מתייחס כאל דף נחיתה. מה הכוונה? מבחינתי זה מעין אתר קטן, שמטרתו לגרום לגולש לקנות את המוצר. אנסה להבין את המוצר לעומק, את היתרונות והתועלות שלו – ואכתוב את זה בצורה שיווקית כך שהגולש אכן יחליט לרכוש.

חשוב להבין האם הגולש הגיע לדף המוצר אחרי שהוא כבר קיבל מידע על המוצר, או שהוא פוגש בו כאן בפעם הראשונה.

ה. דף צור קשר

היום יש קטע לקרוא להם דפי יצירת קשר, אני מעדיף בואו נדבר. בכל מקרה, זה הדף אליו נוביל את המשתמשים כדי להשאיר פרטים. אל תספקו במשפט גנרי. נסו לכתוב דף צור קשר שבאמת מחבר את הגולש לרוח האתר ויגרום לו לרצות להשאיר פרטים.

תזכרו, הגולש כבר הגיע לצור קשר. כנראה שהוא חושב להשאיר פרטים. נסו להסביר לו במשפט קצר למה כדאי לו לדבר איתכם, מה ייצא לו מזה, ותנו לו כמה אפשרויות ליצור קשר.

שלב 4: איסוף מידע וכתיבה

  • המטרה: ליצור בסיס של מידע, ולהתחיל לכתוב.
  • מה עושים? מחפשים מידע במקומות שונים וכותבים את התוכן לאתר.

אוקי, נסגרנו על מבנה. עכשיו צריך לאסוף מידע. בחלק מהמקרים, המידע יגיע מהלקוח. יתכן שכבר היה אתר, ואנחנו משדרגים אותו, יתכן שהתחילו לכתוב תוכן והתייאשו. בנוסף למידע שקיבלנו מהלקוח, עלינו לבצע חיפוש בגוגל.

לחפש בגוגל זה קצת טריקי. כמעט על כל נושא שנכתוב נקבל הרים של מידע. אז איך עושים חיפוש נכון?

ננסה לגגל מילות מפתח. למשל, אם אנחנו כותבים אתר למעצבת פנים, נחפש מעצבת פנים במרכז/מעצבת פנים לבית/מעצבת פנים וכו’. נדלג על התוצאות הממומנות, אלה דפי נחיתה שפחות רלוונטיים במקרה הזה (למרות שאפשר להשתמש בהם כדי לשאוב רעיונות לכותרות ויתרונות).

כעת נפתח מספר טאבים ונסרוק כל אחד מהם במטרה להבין האם הוא משרת אותנו. האם האתר שפתחנו מעוצב יפה, בנוי בצורה טובה ובעיקר האם התוכן בו מספק ערך.

רוצים להבין טוב יותר איך משיגים את התוכן לאתר? כתבתי על זה בהרחבה בפוסט נפרד.

מתחילים לכתוב

הגדרנו שפה, אספנו מידע. עכשיו מתחילים לכתוב. זה רגע קצת קשה להתחיל לכתוב. לפעמים אני יושב שעה מול המחשב וממציא תירוצים. הולך להכין קפה. בודק וואטסאפ. בורח לפייסבוק. למדתי שכדי לכתוב, צריך להתחיל.

אני כותב בלי לחשוב על מה יגידו, או האם זה מעניין. כותב כאילו אף אחד לא יקרא את הטקסט הזה לעולם. ככה אני משחרר את עצמי לכתוב בלי לחשוב. נותן להגדרות שהגדרתי ולמידע שאספתי לצאת מהראש שלי אל המקלדת.

בדרך כלל אני כותב קודם כל את דף הבית והאודות. אחרי שהם פחות או יותר כתובים, אני מתחיל לערוך.

אני עובר על הטקסט ומנסה להבין מה טוב, ומה פחות. מה אפשר לשנות ומה חייבים למחוק. תמיד צריך למחוק. אחרי שערכתי, מחקתי, כתבתי שוב ושוב פעם מחקתי אני עובר לכתוב את הדפים הנוספים. אם אני יודע שהלקוח בעייתי, אני גם אעביר לו את דף הבית לבדיקה עוד לפני שאכתוב את שאר האתר.

שלב 5: עריכה ומיקרו קופי

  • המטרה: לוודא שאין טעויות ופספוסים ולגרום לאתר לדבר בשפה שהגדרנו.
  • מה עושים? אחרי שהאתר בנוי, עוברים על כל האתר – עורכים ומתקנים.

את השלב הזה חשוב לבצע אחרי שהאתר בנוי. כשאני רואה את הטקסטים שכתבתי מעוצבים באתר, אני פתאום מרגיש צורך לשנות המון דברים. איך אומרים: דברים שרואים מכאן לא רואים משם.. 

אני מוודא שאין שגיאות בעברית, שהתוכן באמת תואם לכותרות ושהכל כתוב זורם. מעבר לזה, אני עושה גם מיקרו קופי.

מה זה מיקרו קופי? אלה המילים באתר שמפעילות את המשתמש. מיקרו קופי טוב יגרום לאתר לדבר בשפה הנכונה שקהל היעד שלנו מבין.

מה אני עושה? מנסה להבין איזה שפה יצרתי כאן, והאם היא באמת עונה על האפיון. אני מתרכז בעיקר בכותרות, בהנעות לפעולה ובכפתורים. מוודא שהם יוצרים את התחושה הנכונה, שהם מדברים במילים המתאימות ושהם ברורים למשתמש. 

זהו, האתר כתוב

זה היה קצת ארוך, אבל ככה זה, כתיבת אתר היא תהליך שלוקח זמן. מקווה שזה יעזור לכם. אם יש שאלות אני כאן. 

פוסטים נוספים שכתבתי בשבילך

לאן עכשיו?