מאיפה משיגים את המידע לכתיבת תוכן לאתר?

בפעם הראשונה נתקלתי בשאלה הזאת ב-Quora, פלטפורמת שאלות ותשובות שעלתה לישראל לא מזמן. עניתי שם תשובה חלקית, אבל החלטתי שזה שווה גם התייחסות ארוכה יותר, כאן בבלוג. בואו נתחיל >>

מילים באנגלית הקשורות למידע ותוכן, מעוצבות בצורה מעניינת

שלב 1: ראיון עם בעל העסק

מקור המידע הראשון הוא בעל העסק, מנהל השיווק בחברה, או עובד שמונה לדבר עם הכותב.

כותב התוכן יבצע ראיון מקיף, במטרה להשיג כמה שיותר מידע רלוונטי. אם אתה בעל עסק שכותב את האתר שלו בעצמו, פשוט תבצע ראיון עם עצמך.

איזה שאלות לשאול? 

  • מי אנחנו – מי הם מייסדי החברה? מתי היא הוקמה? האם היו שלבים שונים בדרך? המטרה בשאלות אלה להבין את הרקע והחזון של החברה.
  • הבעיה והפתרון – על איזה צורך המוצר עונה? מה הבעיה שאתם באים לפתור? וכיצד הפתרון שלכם עונה על הבעיות האלה?
  • איך? – מהם דרכי הפעולה של החברה? מהם שלבי העבודה?
  • למה – למה אתם עושים את מה שאתם עושים? במה אתם מאמינים? מה ההשראה שלכם לעשות את זה?
  • ייחודיות – למה לפנות דווקא אליכם? במה אתם שונים מהאחרים? בשלב זה כדאי להגדיר 3 יתרונות מרכזיים.
  • הנעה לפעולה – למה כדאי לפנות אליכם דווקא עכשיו?

אבל זה לא מספיק.
בעל העסק לא תמיד ישתף פעולה.
לעתים לא יהיה לו מספיק מידע,
לפעמים הוא יתפזר ויספק מידע לא רלוונטי.

שלב 2: בדיקה בפרסומים ישנים של העסק

כדי להעשיר את המידע שאספתם ולקבל מידע נוסף על העסק, חפשו תכנים קודמים שפורסמו בשמו.
נסו לבדוק:

  • האם היה לעסק אתר בעבר?
  • האם הם פרסמו בלוג?
  • אולי יש להם תכנים בדף הפייסבוק? 

כל פיסת מידע יכולה לעזור.

עד כאן התרכזנו באיסוף מידע על העסק, אבל האתר מורכב גם מהמון מידע כללי ומקצועי.
מנין נשיג אותו?

שלב 3: חיפוש בגוגל

גוגל הוא מאגר מידע עצום. לא משנה באיזה תחום מצוי האתר שאתם כותבים – תמצאו מידע רב. יחד עם זאת, עושר המידע עלול לבלבל ולגרום לכם להתפזר ולהתמקד במידע שולי וחסר ערך.

כדי לכתוב אתר עם תוכן בעל ערך, כותבי אתרים חייבים לדעת לבצע חיפוש אפקטיבי בגוגל.  

איך מחפשים תוכן לאתר?

נפתח חלון חדש ונחפש ביטויים הקשורים לתחום בו אנו עוסקים. 

שימו לב, לא מספיק לחפש מילים כלליות – כדי למצוא אתרים שיהיו שימושיים כדאי לבצע חיפוש ממוקד. למשל, אם אתם כותבים אתר למשרד עורכי דין, נסו להבין מהם התחומים המרכזיים בהם המשרד הזה עוסק. 

הם מתמקדים בדיני משפחה? נסו לחפש “עורך דין דיני משפחה”, “עורך דין הסכם ממון”, “עורך דין גירושין” ועוד. 

גוגל מציג קודם תוצאות ממומנות, שבדרך כלל מובילות לדפי נחיתה. שימו לב שאתם מדלגים על התוצאות הממומנות ונכנסים לתוצאות האורגניות. 

תחילה נבצע מספר חיפושים עם מילות חיפוש שונות. את התוצאות נפתח בטאבים חדשים ועדיין לא נסתכל בהם. אחרי שהקלקנו על כמות מכובדת של קישורים, נתחיל לסנן.

איך מסננים את התוכן?

הרעיון הוא לעבור ולבדוק האם האתר עונה על הצרכים שלנו. 

שאלו את עצמכם: האם התוכן כתוב טוב? האם הוא מסודר בצורה נוחה? האם האם הוא קריא? האם אתם מוצאים אותו כמעניין ובעל ערך? 

רוב האתרים שתפתחו יהיו לא רלוונטיים. תסגרו אותם. בסופו של דבר אתם אמורים להישאר עם 3-4 אתרים שמעניינים אתכם. על בסיס התוכן שלהם תוכלו להתקדם.

איך ממשיכים?

יש כאלה שקוראים לזה שכתוב, אני מעדיף לכנות את זה יצירה. בשלב הזה, אתם משתמשים בתוכן שנמצא באינטרנט כדי ליצור משהו חדש. ניקח מילה מכאן ומשפט משם, ונהפוך אותם להיות שלנו. 

רגע, אז אנחנו מעתיקים?

לא, אנחנו יוצרים יש מיש.
יוצרים רבים רוצים ליצור יש מאין. זו שאיפה שרובם לא יממשו לעולם. אנחנו חיים בעולם מרובה אנשים ורעיונות. אנחנו מושפעים ממה שיש סביבנו, ובכתיבת תוכן לאתר אנחנו מושפעים מהתוכן שנכתב בנושא. 

את התוכן לאתר לא צריך להמציא, אלא למצוא.מהאינטרנט מלא במידע, אנחנו הכותבים צריכים למצוא את המידע שמשרת אותנו – ולהשתמש בו בחכמה.

אחרי שהבנו איך מוצאים מידע, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לכתוב תוכן שאנשים אוהבים.

לאן עכשיו?