כתיבת מיקרו קופי לאפליקציה או לאתר - מה זה? איך עושים את זה?

והימים ימי ראשית הסגר. בדיוק התפטרתי מהעבודה והייתי פתוח לרעיונות שיקדמו אותי. אז נרשמתי למפגש מיקרו קופי עם כנרת יפרח. בזום. בטח שבזום.
כבר הכרתי את הביטוי מיקרו קופי, אבל לא באמת ידעתי מה זה אומר. חשבתי שמדובר בכותרות וכיתוב על תמונות. הסתבר לי שטעיתי. ויותר מכך, הסתבר לי שהעבודה שלי מאוד דומה למה שעושים בכתיבת מיקרו קופי.

כתיבת מיקרו קופי לאתר או אפליקציה

מה זה מיקרו-קופי?

מיקרו-קופי הן המילים הקשורות לפעולה של המשתמש במוצר דיגיטלי. במילים אחרות, אלה המילים והביטויים באתר ובאפליקציה, שמפעילות ומסייעות למשתמש לעשות שימוש במוצר. 

מה נחשב מיקרו-קופי? הנעות לפעולה, הנחיות תוך כדי הפעולה, תגובות שהמשתמשים קיבלו אחרי ביצוע הפעולה, מסרונים שקשורים לחווית המשתמש וכן התראות שמתקבלות בתוך הממשק – הן כולן דוגמאות למיקרו קופי.

דף 404 - דוגמה למיקרו קופי באתר שלי

מאיפה הגיע הדבר הזה שנקרא מיקרו קופי?

את המונח מיקרו-קופי טבע ג’ושוע פורטר בשנת 2009. פורטר, מאפיין חווית משתמש במקצועו, פיתח תהליך תשלום לאתר מכירות – אך לאכזבתו המשתמשים באתר התקשו להשתמש בו. שגיאות התרחשו בכמעט 15% מהעסקאות ופורטר החליט להוסיף משפט אחד: “אנא הקלידו את הכתובת המקושרת לכרטיס האשראי שלכם”. 

אתם בטח מנחשים מה קרה. 

“בן לילה התחלנו לעשות יותר כסף” כתב פורטר בפוסט שכותרתו “Writing Microcopy“, ובו סיפר על המקרה. לטענתו (ההגיונית יש לומר) כשהמילים הקטנות מופיעות במקום הנכון, הן משנות לגמרי את חווית המשתמש. 

הסיפור הזה ממחיש את ההבדל השימושי שמיקרו-קופי יכול לעשות. כלומר, שימוש נכון במילים הקטנות, יכול לגרום לאתר או לאפליקציה לעבוד יותר טוב. להיות נהיר יותר למשתמשים. למכור יותר. 

לכתוב מיקרו קופי כדי ליצור בידול וחוויה

אבל מיקרו-קופי זה לא רק מכירה. כותב מיקרו-קופי טוב יהפוך את האתר או האפליקציה למרחב נעים וייחודי, אליו המשתמשים שלכם ירצו לחזור. 

חלק מרכזי בתהליך כתיבת מיקרו-קופי הוא אפיון שפה. במהלך האפיון נרד לעומק המוצר, נכיר את קהל היעד מכל הכיוונים ונגדיר שפה לאתר. השפה תלווה את ה-UX-Writing, אבל לא רק. השפה שנגדיר תלווה אותנו בכל שלבי הכתיבה של האתר.

באמצעות הגדרה של שפה מובחנת, ניצור אתר שונה מכל אתר אחר.

איך כותבים מיקרו-קופי לאפליקציה או אתר? 

אפשר לכתוב מיקרו קופי גם אחרי שהאתר באוויר, אבל הכי טוב לעשות את זה בין שלב האפיון לעיצוב. 

תהליך כתיבת מיקרו-קופי כולל 4 שלבים:

    1. אפיון שפה – היכרות עמוקה עם המוצר וקהלי היעד והגדרת שפה ייחודית למותג. 
    2. הכרת הממשק – למידת כל המסכים, עד לפרטים הקטנים ביותר.
    3. כתיבה – כתיבת מיקרו-קופי לכל מסך, כפתור ואינטראקציה.
  • תיקונים וחידודים – מעבר על כלל הכתיבה, וחידוד של הטקסטים כדי ליצור חווית משתמש מושלמת.

מי כותב מיקרו-קופי וכמה זה עולה?

את כתיבת המיקרו-קופי כדאי להפקיד בידי איש תוכן או קופירייטר. אם יש לכם אחד בצוות, מצוין – רק כדאי לוודא שהוא מבין על מה צריך להקפיד ואיך עושים את זה. אם אתם צריכים עזרה, אתם מוזמנים לדבר איתי.

איך לכתוב מיקרו קופי טוב? 

1. לכתוב בהיר

אנחנו קודם כל רוצים שהמשתמש יבין איך להשתמש בממשק, לכן הכתיבה שלנו חייבת להיות בהירה ומובנת. זה נחמד להתחכם, זה כיף להצחיק, אבל חשוב יותר להיות ברורים.

2. לכתוב תמציתי

אם נכתוב ארוך, ניצור עומס ויזואלי. לכן, נקצר בכל מקום שאנחנו יכולים. יחד עם זאת, יש מקומות בהם יהיה צורך להאריך – בסופו של דבר זה עניין של הקשר.

3. לכתוב לגברים ולנשים

עברית קשה שפה, בעיקר ביחס שלה לנשים וגברים. בכתיבה שלכם, השתדלו להימנע מפניה לאחד המינים בלבד. יש דרכים לכתוב לשמור על שפת יוניסקס, ואפילו לשמור על הפניה האישית. שווה להשקיע בזה.

4. להיות אנושי

מיקרו קופי הוא לא כתיבה טכנית, ויותר מכך – הוא בא לחפות על הכתיבה הטכנית ולהפוך את הממשק לאנושי וידידותי יותר. כשאנחנו כותבים לאתר או לאפליקציה, אנחנו חייבים לתת למשתמש הרגשה שהוא מדבר עם בן אדם. 

5. לכתוב לבני אדם

זו כנראה העצה הכי חשובה לכתיבת מיקרו קופי לאתר או לאפליקציה. כשאנחנו כותבים מיקרו קופי, אנחנו חייבים לשים מול העיניים שלנו את המשתמש הספציפי, כפי שהגדרנו אותו באפיון. נכתוב מנקודת המבט של המשתמש, נחשוב מה מעניין אותו, ומה ישעשע, והאם הוא בכלל מעוניין להשתעשע. נשתמש בביטויים שהוא צפוי להבין ונימנע מז’רגון מקצועי שרק אנחנו מבינים. בקיצור, נכתוב לבני אדם.

בואו נחזור רגע אלי, ואל ההרצאה

זוכרים שהייתי בהרצאה של כנרת יפרח? אלה היו שלוש שעות ארוכות, אבל החזקתי מעמד. 

בהרצאה למדתי לעומק מה זה מיקרו-קופי, אבל יותר מכך – הבנתי שמה שאני עושה בעבודת הכתיבה שלי, מקביל למיקרו-קופי.

בכל טקסט שאני כותב. בין אם זה אתר, דף נחיתה, פוסט, מצגת או כל דבר אחר. אני תמיד חושב קודם כל על הבנאדם שעומד מולי. מי הוא? באיזה שפה הוא מתבטא? האם הוא מבין בדיחות? האם הוא רוצה לראות אימוג’ים, או שזה יטריד אותו? 

מה עוד הבנתי?
שאם העבודה שלי כל כך קרובה למיקרו-קופי, כדאי שאלמד על התחום הזה עוד קצת. 
אז קראתי עוד הרבה על מיקרו-קופי, חידדתי את היכולות שלי.
והיום אני עושה גם מיקרו-קופי.

יש לכם מוצר דיגיטלי שעדיין לא למד לדבר לבני אדם? דברו איתי 🙂

לאן עכשיו?