חצי אל חציו אדם? 12 טיפים לכתיבת מיקרו-קופי לצ'אט בוט

כשכותבים טקסט לצ'אט בוט, לא כדאי להעמיד פנים שהבוט הוא בן אדם אמיתי. אז מה כן? ליצור בוט נמרץ ומרוכז בצורך של המשתמש. ממש כמו נציג בשר ודם.

מי כותב את המיקרו-קופי לצ’אט בוט?

מיקרו-קופי לצ’אט בוט נכתב על ידי איש מיקרו קופי (שנקרא גם כותב UX).

האמת שהתפקיד הזה הוא המצאה חדשה יחסית.

במשך שנים פיתוח ממשקים דיגיטליים התמקד בפיצ’רים מגניבים וזנח את שפת המשתמש. כיום המגמה הזו משתנה, ומתחדדת ההבנה שגם שפת הדיבור של הפיצ’ר חשובה.

האם קופירייטר הוא כותב מיקרו-קופי? מה ההבדל ביניהם?

קופירייטר כותב כדי למכור. המטרה שלו לקחת משהו מהמשתמש. לגרום לו להשאיר פרטים, לבצע סליקה באשראי, להצטרף לרשימת תפוצה. בקיצור, להשאיר חלק ממנו אצל המפרסם.

לעומתו, איש מיקרו-קופי כותב כדי לתת. הוא מתרכז בשיפור חווית המשתמש בעזרת המילים הנכונות.

כותבי UX נמצאים על התפר שבין שיווק לכתיבה טכנית. הם כותבים מנות קטנות של תוכן, עבור כפתורים, הודעות, נוטיפיקציות, תפריטים ועוד. לכל הדבר הזה קוראים מיקרו-קופי.

ישנם כותבי מיקרו-קופי שעוסקים גם בקופירייטינג, וקופירייטרים שעושים מיקרו-קופי. אבל כשהם ניגשים לעבודה, הם מסתכלים על כל אחד מהתחומים אחרת.

מילים קטנות שעושות הבדל – זה מיקרו-קופי

העבודה של כותב מיקרו-קופי חייבת להיות מאוד מחושבת ומדויקת. הוא כותב מספר קטן מאוד של מילים, לכן כל מילה קריטית. כך לדוגמה, החלפה של כפתור מ”הרשמה” ל”הרשמו חינם” יכולה להוביל לעלייה של עשרות אחוזים במספר הנרשמים.

בהקשר הזה, חשוב לציין שהעבודה של מיקרו-קופי היא לא רק שינוי של כמה מילים בממשק. הוא יהיה חלק ממהלך שלם, שיכלול אפיון שפה, מחקר, הבנה של המוצר ויישום שינויים שיוליכו את המוצר לעבר המטרה.

ומה לגבי מיקרו-קופי לצ’אט בוט?

רוב החוקים שנכונים לכתיבת מיקרו-קופי לאתר או אפליקציה, נכונים גם עבור צ’אט בוט. וזה בסך הכל הגיוני. הרי כמו אפליקציה או אתר, גם צ’אט בוט הוא מקום מפגש טקסטואלי בין משתמש לממשק דיגיטלי.

כתיבת מיקרו-קופי לצ’אטבוט הוא בעצם עיצוב שיחה. כותב המיקרו-קופי מעצב את השיחה כך שתהפוך לנכס חווית לקוח משכנע.

אם אתם בעלי אתר או אפליקציה, יכול להיות שאתם מתלבטים האם אתם באמת צריכים כותב מיקרו קופי. ההתלבטות שלכם מובנת. ביצוע מיקרו-קופי למוצר כולו עשוי להיות תהליך שידרוש מאמצים רבים.

יש יתרונות רבים להשקעה בכתיבת UX לממשק כולו, אבל אם אתם לא בשלב הזה כרגע, תוכלו לבחור להתאים פיצ’רים מסוימים בממשק לשיחה עם בני אדם. למשל לכתוב צ’אט בוט.

אז איך עושים את זה? 

12 טיפים לכתיבת מיקרו-קופי לצ'אט בוט

12 טיפים לכתיבת מיקרו-קופי לצ’אט בוט

1. קודם לכתוב, אחר כך לעצב

בעבר היה מקובל להפריד בין המעצבים לכותבים בתחום פיתוח המוצרים:

  • בשלב הראשון המעצב יצר מסכים ומילא אותם ב-“לורם איפסום”
  • בשלב השני הקופירייטר מילא את הכפתורים בטקסט מתאים.

בשיטה הזו נוצרת חווית משתמש גבולית. כאשר הכתיבה נעשית רק אחרי שבוצע עיצוב, המסר צריך לצמצם את עצמו כדי להתאים לעיצוב שהמעצב יצר.

על מנת ליצור חווית משתמש חלקה יותר, כדאי להתחיל בכתיבה, ורק אחר כך לעצב.

זה נכון בכל מקרה של כתיבת מיקרו-קופי לאפליקציה או אתר, ונכון מאוד במקרה של צ’אט בוט. עדיף להתחיל עם מה שנרצה לומר – ואחר כך לעצב בהתאם.

2. לכתוב מילים שיוצרות בהירות ורוגע

לפעמים המשתמש לא הבין מה עליו לעשות. במקרה כזה, עלינו להסביר לו שיש בעיה, ולהסביר לו מה עליו לעשות כדי לפתור אותה.

ככל שנסביר ביותר בהירות ורוגע, כך יש יותר סיכוי שהמשתמש יצליח לבצע את הפעולה בצורה נכונה.

כמו בדוגמה הזאת:

דוגמה לשיחה עם בוט

3. להיצמד לאסטרטגיית התוכן

בכתיבת מיקרו-קופי לאפליקציה, לאתר או לצ’אט בוט יש להיצמד לאסטרטגיית התוכן ואפיון השפה.

  • את האסטרטגיה יכול לתכנן כותב המיקרו-קופי, או איש צוות אחר מתחום התוכן.
  • חשוב מאוד שהכותב יכיר את אסטרטגיית התוכן וישתמש בשפה מתאימה.
  • לדוגמה, אם רוצים שהממשק ישדר וייב צעיר, הכותב יכול להשתמש בסלנג וביטויים אינסטגרמיים.
  • לעומת זאת, אם רוצים לשדר רצינות ויוקרה, כדאי לבחור בביטויים רשמיים יותר, ובמילים כמו סליחה ובבקשה.

4. לא לאלץ את המשתמש להקליד טקסטים ארוכים

למשתמש אין סבלנות להקליד טקסטים ארוכים. הוא מוקף בגירויים, ויש לכם מזל שהוא בכלל הסכים לדבר עם הבוט שיצרתם.

כדי לגרום למשתמש להמשיך בשיחה, אתם חייבים לשאול אותו שאלות פשוטות.

דרך טובה לעצב שיחה כזו, היא על ידי הובלת המשתמש דרך עץ החלטות. בצורה הזו, המשתמש יוכל לבחור את התשובה הנכונה בכל פעם, עם מינימום הקלדה.

כמו כאן:

5. לכתוב קצר ככל האפשר

אם הבוט שלכם משתמש במשפטים ארוכים, המשתמש שמולו לא יבין מה הוא רוצה ממנו.

נחמד שאתם רוצים להסביר כמה שיותר, אבל תזכרו שמדובר בשיחה.

ההקשר בדרך כלל ברור. לכן לא צריך לפרט מה קורה בכל פעם שלוחצים על אחד הכפתורים שהציע הבוט.

בנוסף, חשוב להשמיט מילים שלא מספקות משמעות.

6. להתמקד במידע החשוב ביותר, ולפרק אותו לחתיכות קטנות

בכתיבת צ’אט בוט עלינו להתמקד במידע החשוב ביותר, ולפרק אותו לחתיכות קטנות וקלות לעיכול.

תחשבו על זה כמו על עוגה שיצאה מהתנור. קודם מסתכלים על העוגה ובוחרים חלק שנראה טוב. אחר כך פורסים פרוסה, ואז אוכלים עם כפית בביסים קטנים. אם תאכלו הכל בביס אחד תחטפו כאב בטן (מניסיון!).

ככה גם בצ’אט בוט. המשתמש יחשף למידע בהדרגה, וכך יצליח להכיל אותו. אם תעמיסו עליו מיד את כל המידע הוא יאבד ריכוז וימשיך הלאה.

7. להשתמש בטון אובייקטיבי. אבל לא להגזים

שימוש בטון אובייקטיבי מאפשר להעביר את המיקוד מהדובר אל הטקסט והמסר. בנוסף, תוכן שנכתב בטון אובייקטיבי נתפס כסמכותי ואמין יותר.

איך כותבים בטון אובייקטיבי? מוותרים על מילות שייכות ותובנות אישיות, ומתמקדים בעובדות.

יחד עם זאת, חשוב לשים לב שאתם לא בוחרים בנימה רובוטית מדי. חשוב לשלב גם רגשות ואופי כדי לחבר את המשתמש לתהליך.

בסופו של דבר, רמת האובייקטיביות תלויה באפיון השפה. אם אתם רוצים ליצור שפה מאוד חברית ומגניבה, יכול להיות שהנימה האישית תתאים. אם מדובר בבוט של משרד המשפטים, כנראה שהנימה האובייקטיבית תשלוט.

8. להשתמש במילים פשוטות שמתאימות ל(משלב הלשוני של) קהל היעד

כותבים אוהבים להשוויץ באוצר המילים שלהם (כן, גם אני), אבל כשכותבים מיקרו-קופי לצ’אט בוט עדיף לשמור על שפה רזה ופשוטה יחסית. ביטויים מתוחכמים, מילים נרדפות וסרקזם עלולים לבלבל את המשתמש.

קחו למשל את הביטוי “משלב לשוני” שנמצא בכותרת הטיפ. זו דוגמה לביטוי שעלול להיתפס כגבוה ופלצני, לכן הוא לא יתאים בכל צ’אט בוט. האמת שגם כאן הוא לא כל כך מתאים, אבל הוא אחלה דוגמה.

מתי אפשר להתפרע? אם הצ’אט בוט הוא חלק ממוצר שמתיימר לייצר חוויה, או במקרה שזו שפת המותג. 

ועוד דבר חשוב בהקשר של אוצר מילים: אל תשתמשו במילים שונות כדי לתאר את אותה פעולה. זה מבלבל. למשל, אל תכתבו “רכישה”, ואחר כך “קניה”. תיצמדו לפועל אחד ותתמידו בו.

תזכרו, צ’אט בוט הוא קודם כל ממשק שאמור לעזור למשתמש לבצע משימה ספציפית. רוב המשתמשים לא יעריכו צ’אט בוט מגניב או מצחיק, אבל הם כן יעריכו צ’אט בוט שמדבר איתם בשפה אנושית פשוטה.

9. להשתמש בהומור במידה

שימוש בהומור היא דרך נחמדה לשכלל את הצ’אט בוט, אבל אם המשתמש נתקל פעמים רבות באותה בדיחה זה עלול להפוך למעיק.

באפליקציה “EWA” ללימוד אנגלית יצרו צ’אט בוט מצוין שמשלב המון הומור. כדי להתגבר על הבעיה של חזרה על אותה הבדיחה, הבוט אומר כל פעם משהו אחר.

אבל גם שם, אחרי כמה פעמים שראיתי את זה זה כבר נמאס.

פתרון אפשרי יהיה ליצור צ’אט כניסה למשתמש חדש, וצ’אט אחר למשתמש חוזר.

10. לא להיכנס לתחומים אפורים

אתם לא רוצים לגרום למשתמש לעשות משהו שהוא לא רוצה, לכן אתם חייבים להיות ברורים.

למשל בתמונה המצורפת. בהצלחה עם להבין מה לעשות:

12. לכתוב, להתאמן ולהשתפר

רומא לא נבנתה ביום אחד. גם לא חומת סין. כדי להיות טוב במשהו, צריך לתרגל אותו.

קיימים כלים שונים שמאפשרים תרגול של יצירת צ’אט בוט. תוכלו ליצור צ’אט בוט לאתר או לדף הפייסבוק שלכם, וכך לצבור ניסיון בכתיבת צ’אט בוטים.

כלים לדוגמה:

12. להשתמש ב-A/B טסטינג

בדומה לעיצוב UX, גם כתיבת מיקרו קופי אף פעם לא מגיעה לסיומה. תמיד יש מה לשפר. תמיד אפשר לתקן. אבל יותר מכך, לא רק שיש מה לתקן, אלא שאסור להמשיך הלאה בלי להעיף מבט לאחור.

A/B טסטינג היא שיטה לבדיקת תוצר קיים אל מול אופציה חדשה, במטרה להגיע לתוצאה הטובה ביותר.

הבדיקה מתבצעת על ידי ניתוח נתונים והשוואה בין שתי גרסאות ומאפשרת לזהות מה עובד ומה גורם למשתמשים לנטוש. בהתאם לבדיקה, נוכל לבצע שינויים בכתיבה.

לדוגמה, אפשר לכתוב שתי שורות פתיחה לצ’אט בוט. אחת רצינית ואחת שמשלבת הומור, ולבדוק האם יש הבדלים בתוצאות.

ומילה קטנה לסיום

הטיפים האלה יעזרו לכם לכתוב מיקרו קופי טוב יותר, אבל הם לא יעשו עבורכם את העבודה. כדי לכתוב מיקרו-קופי טוב צריך לתרגל, לנסות ולשנות.

לדעתי הטיפ החשוב ביותר הוא להשתמש ב-A/B טסטינג. זו הדרך הטובה ביותר להפוך את הכתיבה שלכם לכזו שעושה שינוי במציאות.

בהצלחה 🙂

לאן עכשיו?