מהם השלבים בדרך לכתיבת מיקרו קופי לאפליקציה?

(ומה גרם לי לכתוב אותם בצורה מסודרת?)

הקמתי אתר, בניתי תיק עבודות ואפילו נכנסתי לרשימת המומלצים של קבוצת מיקורקופים. כל זה לא הכין אותי לרגע בו אלעד (שם בדוי) שלח לי הודעה, וביקש שאכתוב מיקרו קופי לאפליקציה.

פתאום ה”חלום הגדול”, המטרה אליה כיוונתי במשך שבועות וחודשים, מתחילה להתממש. ואני, במקום לשמוח – נכנסתי ללחץ. 

“אני לא באמת יודע מהם השלבים”, “איך לתמחר את זה?”, “זה באמת יצליח?”

מניח שאתם מכירים את הז’אנר הזה של המחשבות (ואם לא – תלכו להיבדק;)).

רק חשוב לי לשים את הדברים על השולחן: לכתוב מיקרו קופי (או כל דבר אחר) – רק תתנו לי להתחיל לכתוב. אבל כשהוא פנה אליי, והתחיל לשאול שאלות על תמחור ואיך מתקדמים, פתאום לא הייתי בטוח מה הסדר ומה עושים. 

אז עשיתי מה שאני עושה בכל פעם שאני לא בטוח לגבי משהו – כתבתי על זה.

בעזרתו האדיבה של גוגל, של כותבים וכותבות, ושל המוח שלי – זיקקתי את השלבים לתהליך אחד מסודר. הכל כאן.

[ואם במקרה הגעת לכאן, ועדיין לא ברור לך מה זה מיקרו קופי – עדיף להתחיל כאן.]

ולפני שמתחילים בתהליך,בואו נבין לרגע, מי בכלל כותב את המיקרו קופי לאפליקציה, ובאיזה שלב בפרויקט שלכם זה קורה?

 1. מי כותב מיקרו קופי לאפליקציה?

אז בדומה לכתיבת מיקרו קופי לצ’אט בוט, גם במקרה של מיקרו קופי לאפליקציה, נעזר בכותב UX. זה למעשה איש תוכן שמבין גם באפיון והנעה של משתמשים. אדם שיודע לכתוב במשלבים שונים, תוך זיהוי הסגנון הנכון.

2. איפה כתיבת מיקרו קופי משתלבת בפרויקט?

עבודת ה-UX כוללת 3 חלקים מרכזיים: מחקר, עיצוב ואסטרטגיית תוכן. מיקרו קופי הוא חלק אינטגרלי מאסטרטגיית התוכן של המוצר.

באידיאל, מיקרו-קופי יכנס כבר בשלב הקונספט והמיתוג. עוד לפני שהתחילו לעצב מסכים.

כשכותבים מיקרו קופי לפני עיצוב ואחרי אפיון UX, אפשר לעשות שינויים על בסיס המיקרו-קופי. אם משהו בממשק לא עובד לנו, עדיין אפשר לשנות אותו. 

אחרי אפיון UX וכתיבת מיקרו-קופי זה עובר למעצבים שמבקשים תיקונים. 

אחר כך שלב הפיתוח. הגהה על מה שהמפתחים עשו. ואחרי עליה לאוויר הגהה נוספת.

אבל.. זה לא מדע טילים. השלב בו יכנס לתהליך הכותב, תלוי במשתנים רבים. יכול להיות שהאפליקציה כבר באוויר ופתאום מבינים שצריך חידודים של הקופי. 

בכל מקרה – נזכור. לא משנה מתי התחלנו את המיקרו-קופי – תמיד מתחילים באפיון שפה. אי אפשר לכתוב מיקרו קופי בלי אפיון שפה. גם אם האתר עולה עוד יומיים. (ואפשר לעשות תהליך אפיון שפה מקוצר אם צריך). אבל היי, בואו לא נקדים את המאוחר 🙂

מהם השלבים לפרויקט כתיבת מיקרו קופי לאפליקציה?

שלב 0: היכרות ותחילת עבודה

  • פגישה להצגת המיזם והמטרות, הבנה מה צריך לכתוב, כמה עמוק יהיה אפיון השפה
  • הערכת שעות ותמחור

שלב 1: אפיון שפה 

תהליך מיקרו קופי צריך להתחיל באפיון שפה.

מה זה אפיון שפה? טוב ששאלת. זהו מסמך אסטרטגי שמגדיר את סגנון הכתיבה שמתאים למותג, למוצר ולמשתמשים. סוג של מצפן או מדריך שילווה אותנו בכתיבה.

אם כבר יש שפה מוגדרת, על הכותב להכיר אותה לעומק. אם אין שפה, תיערך פגישה עם הנוגעים בדבר, במטרה להגדיר את שפת המותג.

אם כבר יש מיתוג, על הכותב לעבוד באופן צמוד עם צוות המיתוג, כדי להבין את מאפייני המיתוג. יש צורך להגדיר שפה לכל התוכן.

חשוב להבין שיצירת אפיון שפה מפורט ומסודר יסייע בכתיבה. במקרה של כותב אחד, הוא יוכל להיעזר בו כאשר הוא יתלבט. אם יש כמה כותבים, הם יכולים להיעזר בו כך שיגיעו לקול אחיד.

עקרונות ליצירת אפיון שפה

למעשה, ננסה לקבוע מהן המילים החשובות ביותר עבור המותג שלנו. מהן המילים שאנחנו רוצים שהמשתמשים יחשבו עליהם כשהם רואים את המוצר.

נגדיר 3 פרמטרים שמהווים את עמוד השדה של המותג. מילים לדוגמה: יעיל, בטוח, חדשני, ידידותי, בריא, קל, מהיר..

לאחר מכן, נחשוב על העקרונות האלה דרך משתנים שונים:

  • מושגים – מהם המושגים או הרעיונות שהארגון רוצה להדגיש בכל הזדמנות? אלה הרעיונות שמשקפים את התפקיד שהארגון רוצה שהחוויה תתפוס בחיי המשתמש?
  • אוצר מילים – אילו מילים יביעו את העקרונות בצורה הטובה ביותר?
  • פירוט – כמה להרחיב? נגדיר את זה מראש. 
  • דקדוק – בדרך כלל נבחר דקדוק שממקסם את השימושיות. מבנים דקדוקיים פשוטים. למשל, האם לדבר בסביל או פעיל? 
  • פיסוק – פיסוק יכול להשפיע על הטון ועל התחושה של המשתמש. צריך להחליט מה אנחנו רוצים לגרום. להשתמש בסימני קריאה? מה לגבי אימוג’ים? אותיות כפולותתת?

שלב 2: טון

בסעיף הקודם הגדרנו את האישיות של המותג. עכשיו עלינו להבין איך הוא מדבר כשהוא משתמש בטונים שונים.

למשל, כשחבר כועס עלינו, הוא ישתמש בטון שונה מהטון שלו כשהוא רגוע. 

נשאף להשתמש בטון שונה כשהגולש יהיה בשלבים שונים באפקלציה. טון של הגדרות, יהיה שונה מטון של רכישה, או מטון של אודות.

שלב 3: מיפוי תבניות תוכן

אחרי שיצרנו את כל ההנחיות לכל החוויות והטונים בהקשרים שונים, עלינו להגדיר את דפוסי התוכן.

כותבי UX יעבדו עם צוות ה-UX, מעצבים ומפתחים, כדי להכיר ולהבין באופן מלא את כל מיני הדפוסים בעיצוב.

כמה זמן לוקח תהליך אפיון שפה?

תהליך אפיון שפה יכול לקחת שבועיים. במהלכם נעבור על מסמכי מיתוג, נבצע ראיונות. כמובן שאפשר לבצע גם תהליך מקוצר יותר, או לחלופין התהליך יכול לקחת זמן רב יותר – בהתאם למורכבות הפרויקט.

שלב 4: הכתיבה בפועל

איך קורה תהליך הכתיבה בפועל?

הדבר הראשון בכתיבה הוא “פגישת מסכים” – הכותב יושב עם מי שמכיר את המסכים הכי טוב. זה יכול להיות מאפיין UX או אנשי שיווק. אולי היזמים. תלוי.

הכי חשוב, זה לוודא שיושבים עם מי שמכיר הכי טוב את המסכים. במהלך הפגישה עוברים כפתור כפתור כדי להבין לאן הוא מוביל ומה הוא עושה. להבין שגיאות, ויעדים.

כמה זמן אורכת פגישת מסכים?

פגישה כזה יכולה לקחת 3-4 שעות וגם יותר. לפעמים פגישה אחת לא תספיק.

אחרי הפגישה הזו אפשר להתחיל לכתוב. אם מדובר בכמות גדולה של מסכים, כדאי להתחיל עם כתיבה של מספר קטן של מסכים -ולבקש פידבק. (פידבק מוקדם יכול לחסוך הרבה עבודה של תיקונים ופינג פונג בהמשך).

ועוד דגש לגבי התיקונים: חשוב להעביר תיקונים בצורה מסודרת, ואולי גם להתחיל עם סבב תיקונים פנימי לפני ששולחים תיקונים לכותב. זה יכול לחסוך זמן לפרויקט כולו.

שלב 6: בדיקה ומעקב

כדאי לשלב בדיקות של תוכן ה-UX במסגרת הבדיקות האחרות של המוצר, ובניסוי על משתמשים. 

פרמטרים שכדאי לבדוק: 

  • נגישות – האם הטקסט נגיש לכל קהלי היעד של המוצר? גם מבחינה ויזואלית, אבל גם (ובעיקר) מבחינת המשלב הלשוני.
  • מוכוונות מטרה – האם המטרות של המשתמש מושגות? האם המטרות של הארגון מתקיימות?
  • דיוק – האם הכפתורים קצרים (2-3 מילים גג)? האם הפסקאות קצרות מספיק (רוחב עד 50 תווים, גובה עד 4 שורות).
  • שפה – האם המילים, הפסקאות והרעיונות כתובים בשפת המשתמש? האם כיוונים ברורים למשתמש? 
  • בהירות – האם יש כפל משמעות לכפתורים? האם קל למצוא את ה”איך משתמשים” ואת המדיניות? האם הודעות שגיאה באמת עוזרות להבין מה קורה?

וזהו, אלו השלבים. הם לא חקוקים בסלע והכל יכול להשתנות – אבל אם אתם לפני תהליך כזה, זה יכול לתת כיוון.

ומה קרה בסוף עם שם בדוי אלעד? האמת שזה לא יצא לפועל. מסיבות אלה ואחרות החלטתי להצטרף לסוכנות תוכן, ולא לקבל לקוחות פרטיים כרגע. אבל אני מניח שאלעד הסתדר עם כותב אחר 🙂

מה עכשיו?